The end

2 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Voordat we onze reisblog afsluiten, gaan we weer even een paar dagen terug... We waren gebleven bij de tioga pass... Deze bergpas was erg indrukwekkend en leuk om te rijden. Helaas zaten de meeste turnouts aan de buitenkant en wij reden aan de binnenkant... En waar we wel konden stoppen, stonden de personenauto's heel asociaal geparkeerd... Maar dat los je op door met je 30 foot camper er heel dicht achter te parkeren... Wel onze lunch aan een mooi bergmeer genuttigt... Verder geen wandeling gedaan, omdat onze route toch nog wel wat tijd in beslag zou nemen. Wel even bij de visitors centre voor informatie gestopt. Eenmaal bij onze campground aangekomen (de eerste campground KOA; midpines yosemite) werden we op zijn zachts gezegd door een zuurpruim ingecheckt. Daar kwam bij dat de laundry maar van 6 tot 9 uur open was.... Hallo, wordt wakker!!! Dan gaan toeristen meestal bezienswaardigheden bezoeken... Tevens was het van deze campground toch nog een uur en een kwartier rijden naar yosemite, via een bergweg!!! Dit alles zorgde ervoor dat we toch naar een andere campground dichterbij op zoek gingen voor onze laatste nachten met de RV!

Gelukkig hadden we deze snel gevonden! Dankzij een aardige gastheer en een super leuke kitten!!! Deze campground heet Indian Flat RV park. Dus gelijk reservering gemaakt. Daarna doorgereden naar yosemite... Vandaag wilde we op tijd terug zijn op de campground vanwege de restricte wastijden. Dus een bustour naar glacier point was de perfecte indeling voor vandaag. Deze duurde namelijk maar 4 uur. Maar we wisten niet de tijden van de bustour. Deze was om 8 uur, 10 uur en 13.30 uur. Aangezien we pas om 10.30 uur bij de balie waren, liep onze planning iets anders. De bustour naar glacier point hebben we voor de volgende dag om 10 uur geboekt. Dan voor vandaag maar een wandeling naar de watervallen gemaakt. Deze duurde namelijk ook 4 uur volgens het wandelboekje. Dus tijd genoeg om op tijd de was te doen...Zou je denken... Niet dus... De wandeling duurde geen 4 uur, maar 5,5 uur. Jorien had deze keer geen contact met de medicijnman om weer wederop te staan, maar werd deze keer bijgestaaan door de eekhoorntjes die onderweg vrolijk voor haar uit dansten... Het was een lange, vermoeiende wandelroute, maar zeker de moeite waard... Tevens kwamen we boven aan de top een vrouw met een wandelstok tegen!!! Zij is 82 en had de route naar boven in 3 uur voldaan en ging via dezelfde wegnaar beneden. Wij hebben er 3,5 uur over gedaan om boven te komen en 2 uur om via de 'makkelijkere' weg weer naar beneden te gaan.

Volgende dag de busroute naar glacier point gedaan. Tijdens ds busroute geen rust... Mooie uitzichten begeleidt door verhalen van de buschauffeur! En dat voor een uur en een kwartier. Zolang duurt namelijk enkele reis. 'S middags nog even vanuit een stoeltje in het veld vol bewondering naar de stoere bergbelimmers tegen de bergwand gekeken. Zij doen er vijf dagen over om de bergtop te bereiken. De jongste beklimmer van half dome is 9 jaar oud en de oudste 81. Hij deed er 12 dagen over... Petje af. Eind van de middag ingecheckt bij Indian Flat RV park. Hier hadden ze 24 uurs laundry. Alleen moesten we bijna weer helemaal terug naar yosemite om bij de wasserette te komen... Om de was te doen en te drogen nam ook weer een uur in beslag en inmiddels was het etenstijd... Gelukkig zat er ook een pizzaria... Pizza dus!!! 'S avonds gezellig met Nederlandse buren op de campground zitten kletsen.

Volgende dag naar Toulumne grove gereden om toch nog sequioa bomen te zien. Sequioa zelf werd te krap qua tijd en mariposa was dicht wegens renovatie. Daarna nogmaals een deel van de Tioga pas gedaan om een kleine wandeling in toulumne meadows te maken. Deze wandeling was bij Soda springs. Hier, in een rustige en serene omgeving, bewust afscheid genomen van de indrukkende natuur dat Amerika te bieden heeft... Dit was namelijk onze laatste dag in een natuurpark...

Onze laastste gehele camperdag hebben we als rustdag gebruikt. Dit zodat we op ons gemak alle spullen weer in de koffers konden doen en de camper konden schoonmaken. Aangezien jorien het zonde vond om alle overgebleven bruikbare spullen weg te gooien, besloot jorien om ze aan mensen op de campground te geven. Dick had namelijk de dag ervoor aardige amerikanen ontmoet. Gelukkig bleven zij nog even, dus konden ze onze spullen nog goed gebruiken. Tevens weten wij nu wat een S'More is... Kortom: het was een gezellige campground! Een minpunt: er kunnen beren over de campground lopen... Dit was tevens de eerste dag dat het langer dan 4 minuten heeft geregend... Zelfs Amerika huilt dat hier onze wegen weer scheiden... Maar in de toekomst zullen wij elkaar weer zien. Dat weten we zeker!!!

1. John:
    3 oktober 2015
    Met veel plezier jullie reis gevolgd. Wat een indrukwekkende natuur.
    Ook leuk om contact te houden via Wattsap en Skype. Soms totaal geen contact mogelijk en een andere keer zelfs goed contact tijdens een bergwandeling. Een goede vlucht naar huis en we zien jullie op Schiphol.
  2. John:
    3 oktober 2015
    Wat een belevenis is deze reis voor jullie geweest.
    Wil alle verhalen en ervaringen horen.
    Kijk wel naar jullie uit hoor. Was best wel lang.
    Goede reis terug en tot morgen.
  3. Jorien:
    3 oktober 2015
    Wij ook naar jullie... Om iedereen weer te zien, alle verhalen te delen en alle verhalen van het thuisfront te horen, lekker met de katten knuffelen. .. nogmaals bedankt voor alle goede zorgen!!!