National and state parks
15 september 2015 - Williams, Arizona, Verenigde Staten
Vandaag is de afsluiting van ons bezoek aan de grand canyon en zijn omgeving. Het was een prettige afwisseling om na de lange reis dagen de camper uit te zijn.
Zondag zijn we vanaf onze campground vertrokken voor ons eerste bezoek aan de grand canyon, een lichte spanning was op zijn plaats aangezien dit boven aan ons lijstje stond. Voordat we konden vertrekken eerst de inmiddels routine procedure afwerken.
Het water/stroom en riool afkoppelen, alle los liggende spullen opbergen, gordijnen vast maken, route bekijken, motor van de camper peilen en een controle rondje er omheen lopen. Zo we zijn er klaar voor.
Bij de eerste rem actie vliegen de gebruikenlijke laatjes open, en bij de eerste bocht vond de inhoud van de koelkast het nodig om de binnenkant van de camper te bekijken. Eerst maar even stoppen om alles weer terug te zetten.....
Na een rit van een uur komen we aan bij de grand canyon. Het was druk, heel druk. Na wat geworstel nog een plek gevonden voor ons rijdende appartement. De grand canyon is in een woord adembenemend, dit moet je zien. We hebben geluk met het weer. In de ochtend de wandelroute langs de rand gevolgd en met verschillende shuttlebussen de vista punten bezocht.
Maandag hebben we de route naar sedona gevolgd. Wederom een mooie route met steile haarspeld bochten. De plaats sedona was mooi om te zien, omringd door hoge bergen en wanden met rood gele stenen. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt door red rock state park.
Dinsdag zijn we heel vroeg uit bed gegaan om bij de grand canyon sterren te kijken. Dit was de eerste nachtrit. Ik vraag jorien om op te letten voor dieren op de weg. De woorden zijn nog niet uitgesproken of er staat een groep rendieren op de weg. Na wat gemopper schuifelen de dieren langzaam weg. Dit herhaalde zich een enkele keer. De weg is compleet verlaten terwijl je door niemandsland rijd. Een bijzondere maar ergens ook enge gedachte als je om half drie snachts een half uur van de bewoonde wereld rijd zonder telefoon bereik.
Na een wat vermoeiende rit komen we aan bij een aarde donker park en maken daar een spannende nacht wandeling. De hoeveelheid sterren die je kunt zien is waanzinnig, jammer dat ik er geen foto van kon maken.
Hierna de mooiste zonsopgang van ons leven gezien, dit valt niet te beschrijven.
Als klap op de vuurpeil hebben we later op deze uitzonderlijke dag een helicopter vlucht gemaakt over de grand canyon. We zij er nu uren later nog steeds stil van. Vanwegen het weer waren er enkele vluchten geschrapt, maar tijdens onze vlucht klaarde het op.
We hebben nog een stuk te gaan maar als de reis nu zou stoppen zou hij al geweldig zijn geweest. Met het oog op de bosbranden in Californie en de overstromingen in utah moeten we wellicht de reis nog aanpassen.
Onze reis brengt ons eerst naar page, en dan naar moab.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om midden in de nacht naar de Grand Canyon te gaan? Wel gaaf!