Arches NP

20 september 2015 - Hatch, Utah, Verenigde Staten

Vanuit het plaatsje moab hebben we arches national park bezocht. Dit park staat bekend om zijn door de natuur gevormde stenen bogen en rotsen.

We zijn vroeg vertrokken vanaf de campground, het is maar 5 mijl rijden naar de ingang. Bij de ingang word ons duidelijk dat een rijdend appartement van 10 meter ook zo zijn nadelen heeft. In het park is beperkte parkeer plek voor campers. Gelukkig waren we vroeg, het was wederom een drukke dag met bezoekers.

Bij de meeste uitzichtpunten was het al druk met voertuigen. Gelukkig door mijn jaren lange skelter ervaring konden we bijna overal wel ergens inparkeren. Beetje brutaal zijn mag best soms. Na een aantal uitzichtpunten hebben we een lange wandeling gemaakt naar delicate arch. Dit was een tamelijk steile route van een uur lopen, maar was de moeite waard. Hier hebben we geluncht en van het uitzicht genoten. Helaas was het er wel heel erg druk met loop vee.

Vervolgens na de terug wandeling uitgepuft in de camper, het begon warm te worden. We zijn verder het park in gereden naar verschillende vista punten. Het is een bijzonder landschap, veel gekleurde rotsen in veel verschillende vormen.

Bij de uiteinde van het park hebben we nogmaals een wandeling gemaakt, deze van 1.5 uur heen en 1 uur terug. Het was inmiddels midden op de dag, en op zijn warmst. Goed voorbereid met eten, drinken, petjes en zonnebrand gingen we op weg. Dit was een spannende route met alleen kleine stapeltjes steen en uitgesleten rotsen als markering. De route had een tamelijk steile beklimming over de rotsen en een pad over een smalle rots heuvel met aan beide zijde een afgrond. Een geweldige wandeling, omdat de meeste doorsnee touristen er niet kwamen. Hier kon je echt van de rust en schoonheid van de natuur genieten. De wandeling kwam bij de rotsheuvel langs het hoogste punt van het park, je kon mijlen ver kijken.

Achter me stierf jorien meerdere keren een stille dood vanwege de warmte en de hoogte. Gelukkig werd ze elke keer tot leven gewekt door een navajo stam hoofd, inclusief keelzang, fluit, trommels en wierook...... handig volk hoor..

Ik ben wel heel trots dat ze het gered heeft, het was geen makkelijke wandeling,en was zeker de moeite waard.

Vandaag (zondag) redelijk uitgeslapen op reis gegaan naar Hatch, Utah. We hebben de route gevolg door capitol reef national park. Een hele mooie route, zij het niet dat er wederom een lampje ging branden op het dashboard. Na wederom contact met de hulplijn moeten we nu naar een garage om onze olie te laten verschonen. Heel slordig! Dit hadden ze ook kunnen doen voordat ze de camper uithuurde. Ze wisten tot slot hoeveel mijl we gingen rijden. Morgen (maandag) weten we waar en waneer. Ik ben bang dat dit ons een reisdag gaat kosten.

Maar eerst moesten we nog over de slechtste weg die amerika te bieden heeft, de hwy 62 van burville naar angle, op gegeven moment trilde de camper zo hard dat we dachten dat we alleen met vier wielen en een paar stoelen zouden aankomen.

We zijn nu neergestreken in Hatch utah en gaan zo sterren kijken. Het is hier compleet helder en goed donker.

1. Paul:
    21 september 2015
    Mensen, ze zitten ook overal.
    Staan nu Bryce en Zion op het programma? Zo aan jullie locatie te zien.
    Zou fijn zijn als de camper het nog even volhoud tot Las Vegas. Dan kan je hem daar laten repareren.
  2. Paul:
    21 september 2015
    Wel mooi ook, dat Arches. Zetten we op het to do lijstje.
    Wil weer op vakantie! :-)
  3. Hanneke:
    21 september 2015
    Ik lees heel veel verschillende emoties die over elkaar heen buitelen.
    Genoeg te vertellen als jullie thuis zijn.
  4. Marco:
    23 september 2015
    Ziet er wederom prachtig uit
    Jammer dat de toeristen niet zijn te ontwijken, behalve als een erg lange wandeling moet maken.
    Kan de lokale medicijnman geen slaapdrankje maken ?

Succes met de rijdende villa. Hopelijk het laatste euvel.